Dag 2 en 3 op het project - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Marloes Valkering - WaarBenJij.nu Dag 2 en 3 op het project - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Marloes Valkering - WaarBenJij.nu

Dag 2 en 3 op het project

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

21 November 2013 | Zuid-Afrika, South Africa

20 november 2013.
Vandaag begonnen we de dag met een informatie bijeenkomst met Byron. Hij vertelde wat over het project, over de kinderen en over wat regels. Veel mensen in Zuid-Afrika zijn HIV-positief: 1 op de 3 zuid-afrikanen. Zo zijn er ook op het project een aantal kinderen die ziek zijn, maar ook mensen van het personeel. Ik vind het echt ontzettend knap dat deze mensen nog steeds werken bij mother of peace. Er is één vrouw die al drie keer zó ziek is geweest dat mensen afscheid van haar kwamen nemen, maar steeds kwam ze er weer bovenop. Ik vind het echt bijzonder om te zien dat deze vrouw nog steeds zoveel energie uitstraalt, ze is zichtbaar aan het genieten van haar werk met de kinderen.
Tijdens deze informatie bijeenkomst kregen we te horen wat, naast het ondersteunen van de huismoeder, onze taak zal zijn. Ik zit onder andere samen met Denise in Grade R, dit is een klas met kinderen van 5, 6 en 7 jaar. Ik zal hier samen met de andere vrijwilligers en met een lerares lesgeven. Ik ben erg benieuwd hoe dit zal gaan! We zijn al even langs geweest in de klas, en de lerares was zo blij dat ze ons spontaan omhelsde, zo leuk.
Grade R duurt to 12.00/12.30. Denise en ik zullen daarna om 16.00 bij home work class zitten, om kinderen te helpen bij het maken van hun huiswerk. Dit duurt een uur en om 17.00 gaan we dan weer naar ons eigen huisje om de huismoeder te helpen.

Na de informatie bijeenkomst hadden we een meeting met alle huismoeders. We vertelden kort wie wij zijn en waarom wij hier in Zuid Afrika zijn, en vervolgens vertelden de huismoeders wie zij zijn en wat zij verwachten van ons als vrijwilligers. Het was erg leuk maar vooral erg nuttig om van de huismoeders te horen wat zij verwachten, of waar zij tegenaan kunnen lopen bij nieuwe vrijwilligers. Zo is het erg belangrijk dat zij de regie hebben. Natuurlijk zullen we het niet altijd eens zijn, maar het is belangrijk dat de moeder regels bepaalt, want zij is degene die de kinderen opvoedt, vaak jarenlang.
Tijdens deze meeting kregen we te horen aan welk huisje wij werden toegewezen. Mijn huisje heet Holy name, en heeft 6 kinderen: 2 jongens en 4 meisjes, leeftijd variërend tussen de 4 en 14 jaar.
Na deze meeting hadden we een soort high-tea met de huismoeders zodat we elkaar kunnen leren kennen.
Vervolgens gingen we met onze eigen huismoeder naar ons huisje toe, om te kijken hoe het eruit ziet en om te bespreken wat onze taak zal zijn.

Na school gaan de kinderen naar Play Ground. Vanmiddag zijn we daar even gaan kijken. Van 14.00 tot 17.00 zijn de kinderen daar aan het spelen. De wat oudere meisjes spelen een spelletje met steentjes, heel lastig uit te leggen en ook lastig om te doen, ik bak er echt niks van. Je moet een steentje in de lucht gooien, ondertussen met dezelfde hand een handje steentjes pakken en uit een cirkel schuiven, dan vang je dat steentje die je in de lucht hebt gegooid weer op, dan schuif je alle steentjes die op de grond liggen weer terug in de cirkel en dan moet je er één overhouden. Kunnen jullie het een beetje volgen? Nou ik niet dus ik ga het nog even goed oefenen.
Als het slecht weer is gaan de kids vaak naar ‘het theater’. Dit is een ruimte waar een klein podium is waar dan muziek wordt gedraaid en waar zang spelletjes worden gedaan. Echt super leuk! De kinderen hier kunnen zich zo lang vermaken met hetzelfde doen, van zingen en dansen krijgen ze geen genoeg.
Om 17.00 ging ik voor het eerst naar m’n huisje om de huismoeder te helpen. Ik heb de kinderen onder de douche gezet, geholpen met wassen, afdrogen en omkleden, en aan tafel gezet.
Morgen zal mijn eerste volledige dag zijn, ik ben benieuwd hoe dat zal gaan!

21 november, dag 3.

Vandaag vroeg uit de veren, om 07.00 was ik bij m’n huisje om te helpen. Het verbaasde me hoeveel de huismoeder al had gedaan. Ze stond al te boenen en te soppen? En 2 kinderen waren al aangekleed. Ik heb de rest geholpen en ontbijt gegeven. Daarna bracht ik ze naar school. Ik kon meteen aan de slag in Grade R, dat start om 08.00. Het was wel ontzettend wennen allemaal, Grade R vond ik tot nu toe niet heel leuk, moet er echt even inkomen.
Van 08.00 tot 08.30 was het totale chaos, kinderen die het lokaal in en uit rennen, kinderen van een andere klas die erbij kwamen. Ik wist na een tijdje niet meer welke kinderen bij mijn klas hoorde. Daarna gingen we oefenen voor het eindconcert, wat op 3 december zal gaan plaatsvinden (daarna begint de zomervakantie). Weer totale chaos, kinderen die onder de tafel kruipen, elkaar slaan en schoppen, heen en weer rennen. My god. Ik mag daar trouwens geen my god zeggen, ook niet oh my god, en jezus al helemaal niet. Dat is vanwege het geloof. Ik natuurlijk al 2 x keihard 'jezus' gezegd, per ongeluk ofcourse. Ze zijn allemaal heel gelovig, katholiek, gaan 2 keer per dag naar de kerk. Spijkerbroek is trouwens ook een woord wat ik moet mijden, want dat schijnt in het zulu iets van 'hoer of sloerie' te betekenen. Hihi. Allemaal heel handige dingetjes om te weten!
Maar goed. Grade R duurde tot 12.00, daarna gingen we boodschappen doen. We eten best gezond hier: Pasta, rijst, vandaag aardappeltjes met groenten. Denise en ik gaan ook elke avond ‘sporten’, dus ik kom helemaal fit and healthy terug.
Het engels praten gaat trouwens best wel goed. Soms maak ik echt zinnen waarvan ik denk: Waar gaat dit over? Maar over het algemeen begrijpen de mensen mij best goed, en ik hen ook. De mensen hier spreken zelf ook niet heel goed Engels dus dat scheelt. Of juist niet, het is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk ;).
Om 16.00 vertrokken Denise en ik naar de home work class, maar omdat het bijna vakantie is waren er geen kinderen. Dus toen gingen we nog even naar play ground, de kinderen waren weer in het theater aan het zingen en aan het dansen. Een jongetje begon met mij te stijldansen? Ik dacht echt: ehhh, oke? Hoe kan hij dat?! Maar echt heel erg leuk.
Om 17.00 ging ik weer naar m’n huisje. ’t Oudste meisje had een gelukspoppetje, dus ik zei tegen haar: That’s a happydoll. Ze wilde het aan mij geven maar ik zei dat ze hem zelf goed moest bewaren, omdat het haar ‘luck’ zou brengen. Ze vroeg wat dat betekende dus ik zei: It will bring you happiness, love and joy. Zij en haar zusje waren toen helemaal verkocht en zeiden de hele tijd happydoll happydoll. Happydoll moest ook in bad, en moest ook een luchtje op, en moest ook omgekleed worden.. ‘Zucht’.. Duurde allemaal weer uren natuurlijk. Maar goed, wel heel erg leuk .
Het uurtje in mijn huisje deed me goed! Na mijn ‘lesgeven’ in Grade R dacht ik: als ik dit 3 maanden moet gaan doen word ik gek! Deze bezoekjes aan mijn huisje zijn dus een goede afwisseling!

Vandaag was er ook nog wat minder leuks gebeurd. Denise en ik zaten in ons huisje, toen we geluid hoorden. We zagen dat er een jongetje in ons huis zat. Kinderen mogen absoluut NIET in ons huisje komen, als wij dat toelaten kunnen we geschorst worden en kinderen worden gestraft. We stuurden het jongetje dus naar huis. Later bleek dat onze ‘rolo’ (chocola, dus echt heel erg dat dit miste) en een huissleutel weg was. Mandy zei dat dit jongetje bekend staat om stelen, dus we hebben hem opgezocht en gevraagd of wij zijn zakken mochten zien. Dit was echt heel erg vervelend, want je wilt het jongetje niet het gevoel geven dat je hem niet vertrouwt. Maar goed, de kinderen van het project zitten hier niet voor niks en de meesten hebben behoorlijke gedragsproblemen. We konden niks vinden, dus waren aan het overleggen wat we zouden doen. Ik besloot nog een keer goed te zoeken in ons huisje, en tot onze verbazing lag de rolo onder de bank? (THANK GOD!). Het jongetje had die waarschijnlijk gepakt (hij lag namelijk op de tafel) en toen wij hem betrapte snel onder de bank geschoven. Onze huissleutel bleek Mandy later gewoon in haar zak te hebben, dus we waren alle 3 enorm opgelucht! Maar dit geeft wel aan hoe alert we helaas moeten zijn. We hebben er in elk geval van geleerd, en laten onze rolo nooit meer op tafel liggen ;).

  • 21 November 2013 - 19:09

    Denise Twisk :

    Leuk dat je direct al zo fanatiek begint te schrijven! Alweer je tweede blog. Ik lees het met veel plezier. Het klinkt allemaal erg leuk. Ik kan me ook al helemaal voorstellen hoe (onhandig) jij met die steentjes aan het spelen bent. En wat een ramp van de rolo! Hahaha.

    Als je terugkomt kun je:
    1) heel goed tellen (vorige blog)
    2) steentjes gooien
    3) rolo's bewaken.
    Ik zei toch dat je veel ervaringen ging opdoen en veel ging leren………..

    Hopelijk volgen er snel weer veel verhalen!
    Liefs

  • 21 November 2013 - 19:51

    Rina:

    Wat een mooi verhaal weer.
    Hopelijk kan je het vol blijven houden om te schrijven!
    Waar ga je internetten?
    Veel plezier, succes en bedenk goed...... Wat je met je laatste Rolo doet! :-)

  • 21 November 2013 - 21:26

    Mam:

    Lieve Marloes. Wat een prachtig verhaal.
    Ik stuur je een berichtje op je eigen mail. Kun je die dan lezen?

  • 21 November 2013 - 21:52

    Birgit:

    Wat heerlijk om al zoveel van je te horen! Je schrijft ook fijn zeg!
    Lekker genieten van alle nieuwe dingen. Fijn om te weten dat het goed gaat!
    X

  • 21 November 2013 - 23:26

    Tim:

    Wow, wat een verhaal weer. Leuk om te lezen! Hoop dat Grade R snel leuker wordt.

  • 22 November 2013 - 07:54

    Herma:

    He lieverd,

    Doe net of ik heel hard aan het werk ben, maar eerst een berichtje !
    Je kunt vanaf volgend schooljaar zo een eigen groep 3 onder de duim houden !
    Leuk weer om te lezen wat je belevenissen zijn en wat een boefjes..
    Blijf genieten van alle nieuwe dingen, en ook voor jou, happinnes, luck en joy !!
    Liefs,

  • 23 November 2013 - 14:47

    Gea Kooy:

    Heey Marloes

    Heb je eindelijk op deze site gevonden. Wat leuk om je belevenissen te lezen!
    Geniet van alles wat je beleeft en mee maakt.
    Groetjes
    Gea Kooy

  • 24 November 2013 - 12:03

    Len En Guus:

    Hoi Rolootje.
    Geweldig verslag. Had van Mar al wat gehoord, maar nu hebben we het zelf gelezen. Wat kun jij leuk schrijven! Veel succes met de kinderen. Grade R wordt vast leuker. Liefs van ons!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Februari 2014

Dag 92

09 Februari 2014

Dag 85

23 Januari 2014

Dag 66

11 Januari 2014

Dag 54

29 December 2013

Dag 41
Marloes

Volg mij en Denise in Zuid Afrika!

Actief sinds 15 Nov. 2013
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 7811

Voorgaande reizen:

15 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: